Wymienianie się wizytówkami wśród przedsiębiorców stało się tak oczywiste, że już mało kto zagłębia się bardziej w proces, w którym sam uczestniczy.
Prowadząc firmę, każdemu przedsiębiorcy zależy na zrobieniu dobrego wrażenia na swoich klientach. Dlaczego? Dbając o swój wizerunek można zbudować reputację opartą na kulturze i wzajemnym szacunku, co stanowi najlepszy fundament dobrego biznesu. Biznesowe savoir vivre to zbiór najlepszych praktyk, które pozwalają właśnie te cele osiągnąć. Częścią tego zbioru jest etykieta dawania wizytówek.
Prowadząc firmę, każdemu przedsiębiorcy zależy na zrobieniu dobrego wrażenia na swoich klientach. Dlaczego? Dbając o swój wizerunek można zbudować reputację opartą na kulturze i wzajemnym szacunku, co stanowi najlepszy fundament dobrego biznesu. Biznesowe savoir vivre to zbiór najlepszych praktyk, które pozwalają właśnie te cele osiągnąć. Częścią tego zbioru jest etykieta dawania wizytówek.
Jak prawidłowo wręczać wizytówkę? Odpowiedź na to pytanie uzyskasz w niniejszym artykule.
Po co nam wizytówki
Nie ważne, czy prowadzisz wielką firmę zatrudniającą setki pracowników, czy jednoosobową działalność gospodarczą – każdy szanujący się biznesmen ma na podorędziu wizytownik pełen kontaktów do siebie, by móc w każdej chwili zostawić po sobie ślad większy, niż sama rozmowa z klientem. Pamięć ludzka jest ulotna, dlatego tak ważne jest, by rozmówca dostał coś więcej, coś bardziej namacalnego. Tą przysłowiową „kropką nad i” jest właśnie wizytówka. Dajemy szansę na kontakt i skorzystanie z naszej oferty.
Sama wizytówka to jednak za mało, by potencjalny klient zechciał zadzwonić akurat do nas. Ostatecznie o jego decyzji by skontaktować się akurat z nami zdecyduje wrażenie, jakie
na nim zrobiliśmy. Jak można próbować osiągnąć ten efekt? Zacznijmy od znajomości podstaw - etykiety biznesowej, a konkretniej – savoir vivre wręczania wizytówek.
na nim zrobiliśmy. Jak można próbować osiągnąć ten efekt? Zacznijmy od znajomości podstaw - etykiety biznesowej, a konkretniej – savoir vivre wręczania wizytówek.
Jak wręczać wizytówki
Etykieta dawania wizytówek jest jedną z podstaw biznesowego savoir vivre. W końcu wszystko zaczyna się od pierwszego spotkania. Pierwsze i kolejne zlecenia, jak i dalsze rekomendacje zadowolonych klientów.
Oto kilka ważnych zasad, których powinno się przestrzegać podczas kontaktu z klientem:
- Podczas spotkania biznesowego moment wręczania wizytówek zawsze powinien wyjść z inicjatywy osoby wyższej rangą. Jeśli rozmówcy są sobie równi, z taką inicjatywą może wyjść każdy z nich.
- Kiedy już przekażecie sobie wizytówki ważne jest, by okazać zainteresowanie rozmówcą – przez przeczytanie otrzymanej karty. Jeśli schowamy ją od razu, partner może to odebrać jako brak szacunku.
- Jeśli następstwem wymiany wizytówek będzie rozmowa przy stole, w dobrym tonie uważa się zatrzymanie jej przed sobą na blacie – ułatwi to zapamiętanie nazwiska i stanowiska naszego rozmówcy.
- Etykieta dawania wizytówek mówi też, że nie powinno się wymieniać nimi w trakcie trwania spotkania. Jeśli nie zrobiliście tego przed oficjalną rozmową, macie jeszcze szansę wymienić się kontaktem po spotkaniu, podczas luźniejszej konwersacji.
- Wizytówki wyciągamy oraz wkładamy do wizytownika, opcjonalnie do wewnętrznej kieszeni marynarki/torebki. Nieelegancko jest wrzucać je do kieszeni spodni, lub szukać swoich w zakamarkach aktówki już podczas spotkania. Dlatego tak przydatne jest etui, gdzie wszystko możesz trzymać w jednym miejscu.
- I ostatnia, ale równie ważna rada jak wręczyć wizytówkę: w momencie jej przekazywania karta powinna być skierowana nadrukiem do góry, tekstem zwrócona w stronę naszego rozmówcy. Da mu to wygodę łatwego przeczytania, z kim właśnie rozmawia.
Dobre przygotowanie to podstawa
Co w momencie, kiedy podczas spotkania zauważysz, ze nie masz przy sobie swojego wizytownika? W takiej sytuacji warto przeprosić i obiecać przesłanie swoich namiarów możliwie najszybciej, np. za pomocą poczty elektronicznej. Znalezienie się w takiej sytuacji, w wyjątkowych przypadkach jest wybaczalne, nie pokazuje jednak przedsiębiorcy z dobrej strony.
Dlaczego warto przygotować się i nie pozwalać sobie na zapominalstwo? Po pierwsze, klientowi łatwiej jest odszukać wizytówkę niż maila otrzymanego od kogoś, kogo ledwie pamięta
i nie ma z nim jeszcze żadnych skojarzeń. Po drugie, bywa to zwyczajnie niezręczne dla obu stron. I po trzecie, najważniejsze w kontekście tematu savoir vivre wręczania wizytówek – odbierzesz sobie możliwość zrobienia dobrego wrażenia, okazania szacunku swojemu rozmówcy. A jak wiadomo te dwie rzeczy stanowią najsolidniejszy fundament dla Twojego biznesu. Dlatego też warto przygotować się na każdą okazje i zaopatrzyć się w komplet wizytówek na wszelki wypadek. Swoje wizytówki możesz łatwo zaprojektować i zamówić TUTAJ.
i nie ma z nim jeszcze żadnych skojarzeń. Po drugie, bywa to zwyczajnie niezręczne dla obu stron. I po trzecie, najważniejsze w kontekście tematu savoir vivre wręczania wizytówek – odbierzesz sobie możliwość zrobienia dobrego wrażenia, okazania szacunku swojemu rozmówcy. A jak wiadomo te dwie rzeczy stanowią najsolidniejszy fundament dla Twojego biznesu. Dlatego też warto przygotować się na każdą okazje i zaopatrzyć się w komplet wizytówek na wszelki wypadek. Swoje wizytówki możesz łatwo zaprojektować i zamówić TUTAJ.